top of page

Litt om oss:

Formål

Oslo Jazzdansfestival (OJDF) er en ideell forening med formål om å stimulere til utvikling og fremvisning av jazzdans. Jazzdans er en sjanger som ofte inngår som en del av store produksjoner med et mangfold av uttrykk. Det er også en sjanger som utøves i et sterkt konkurransepreget marked. Vi ønsker derfor både å gi profesjonelle jazzdansere mulighet til å fremvise sceniske verk på egne premisser og å styrke profesjonaliseringen av feltet. Som et ledd i denne utviklingen arrangerer vi i tillegg workshop og panelsamtale med våre skapende og utøvende dansere.  

 

For å oppnå et godt festivalprogram og en god samtale om jazzdans programmerer vi et mangfold av koreografiske verk og dansere. Ulikheter i stil og uttrykk, kultur og opphav, og alder og kjønn er viktig for å få frem bredden i sjangeren. En slik tilnærming er også viktig med tanke på synliggjøring av den kulturelle arven vi er fanebærere av. 

 

Ifølge Guarino & Oliver (2014) har jazzdans har sitt opphav i jazzæraen på 1920-tallet – spesielt som en del av det Afrikansk-Amerikanske miljøet. Karakteristisk for jazzdansen er rytmiske og estetiske komponenter assoisiert med Afrikanske danseformer: polyrytmikk og aksentuering av offbeat, jordnær swing-kvalitet, forskyvninger og artikulasjon av torso, sirkelformasjon, vokalisering, improvisasjon og en cool holdning. Fra 1940-tallet oppstår det et større skille mellom jazzdans og musikk og en fusjon av den opprinnelige jazzdansen med andre danseformer, deriblant ballett og moderne dans. 

 

Den Norske jazzdansscenen har i stor grad vært preget av en jazzdans som er fusjonert med ballett og moderne dans, blant annet med tanke på høyskolene som utdanner profesjonelle dansere. Disse stilretningene har derfor en viktig plass i det Norske jazzdansfeltet. På den andre side er det viktig å fange opp stiler innen jazzdans som ikke har like stor plass i de store institusjonene, men som kan identifiseres med den historiske opprinnelsen. Vi er også opptatt av at våre dansere skal kunne utvikle seg på en kunstnerisk måte. På OJDF er det derfor rom for å utforske, fusjonere og eksperimentere med stil, uttrykk og mening.

 

Organisasjon

Oslo Jazzdansfestival ble initiert og etablert av Natalie Dahl via hennes foretak, Dahls Danseteater, i 2018. Hun gikk inn i et samarbeid med Ingvild Vaagsether om å lede og produsere den første festivalen, og året etter etablerte de selskapet Oslo Jazzdansfestival DA. Under deres ledelse inngikk de i 2020 et samarbeid med PRODA – profesjonell dansetrening om å samarbeide om å avholde workshop og panelsamtale. Dette samarbeidet vedvarer fortsatt. Og i 2022 mottok de 4-årig arrangørstøtte fra Kulturrådet. Høsten 2023 ble Oslo Jazzdansfestival DA avviklet og Natalie Dahl gikk inn i et samarbeid med Gard Hjertaas Bjørnson og Sarjo Sankareh om å videreføre festival som en ideell forening. De utgjør tilsammen den kunstneriske og administrative ledelsen ved festivalen. Festivalen har hvert år blitt avholdt på Scenehuset i Oslo, som driftes av Danseinformasjonen. Danseinformasjonen støtter festivalen i form av reduserte leiepriser. Festivalen har også vært mottaker av løpende tilskudd fra Kulturetaten i Oslo kommune, Sparebankstiftelsen DNB og Fond for utøvende kunstnere. 

Styret

Natalie Dahl (født 1976) initierte og etablerte Oslo Jazzdansfestival via eget foretak, Dahls Danseteater, i 2018. Hun har vært styremedlem og produsent ved festivalen siden den gang. Natalie er utdannet Bachelor i kultur- og samfunnsfag fra UiO (2003), Bachelor i dans og pedagogikk fra DNBH (2010) og Master i dansevitenskap fra NTNU (2017). I Bachelor-graden tok hun fordypning i jazzdans og i Mastergraden skrev hun hovedoppgave om dansekunstbegrepet i relasjon til begrepene samtidsdans og jazzdans. Hovedfunnene fra denne oppgaven ble formulert i en artikkel i magasinet «Mer Bevegelse» utgitt av Danseinformasjonen i 2019. Natalie har undervist i jazzdans siden 2009 og hun har koreografert flere verk på profesjonelt nivå med forestillinger på blant annet Tou Sene, Universitets Aula og Den Blå Grotte. 

 

Gard Hjertaas Bjørson (født 1988) har vært styremedlem og produsent ved Oslo Jazzdansfestival siden høsten 2023. Som utøver har han jobbet tett med Oslo Danse Ensemble, bl.a. med koreografene Karl E. Nedregaard og Knut A. Flatner, Jo Strømgren, Ole Martin Meland og Fredrik «Benke» Rydman. Med ODE har han også vært på turneer med Riksteateret. I senere år har han medvirket i musikaler, her kan nevnes CHESS og Singing in the Rain på Folkteteateret, Spelemann på taket og Tordenskjold-Alle tiders trønder på Trøndelag Teater. På Sandnes Kulturhus spilte han «Voksne Billy», en sentral og bærende rolle i Billy Elliot. Fra 2024 vil han være å se på Nye Hjorten Teater i Trondheim. Innen sjangeren moderne og samtid, har Gard initiert flere prosjekter, blant annet med kollega Trude Amalie Leirpoll. Sammen med Inés Belli utarbeidet trioen visningen på det som senere skulle bli Postmodern Cool. I 2023 initierte han sammen med Caroline Skjørshammer prosjektet Lupe. Her forsøkte de å formidle sin kjærlighet til Jazzdansen med et særlig blikk og tanke rundt deres hvite privilegerte kropper. Han har jobbet med NODA i deres Kursgruppe og Stipendkomité, samt at han fikk ansettelse i SKUDA i 2019.

 

Sarjo Sankareh (født 1990) har vært styremeldmen og produsent ved Oslo Jazzdansfestival siden høsten 2023. Sarjo er en utøver kunstner, koroegraf og lektør i dans. Han fullførte sin bachelor i dans og pedagogikk ved Norges danse høyskole, Kunsthøyskolen i Oslo (PPU) og masterstudiet ved NTNU i Trondheim. Sarjo har høyere utdanning fra både Norge, Frankrike og USA og med kompentanse innen en rekke sjangere. Som utøver har han turnert DKS i Oslo, Viken, Troms og Finnmark og Vestlands fylkeskomune. Sarjo  har også jobbet med ulike koreografer og kompanier som Tabanka dance ensemble, Pantarei danseteater, Fargespill Oslo, Røst produksjoner, Ung Viken teater med flere både natjonalt og internasjonalt. Sarjo har hatt gleden av å fungere som utøver og produsent i prosjekter som inkluderer verk som "Ginga-Life is Rhythm," "Transit," "Kultur Connect," og "Viva Capoeira." Sistnevnte var en forestilling rettet mot barn og ungdom som turnerte i Den kulturelle skolesekken (DKS) høsten 2023. 

Foto: Natalie Dahl /OJDF2020

Avbildet: Trude Amalie Leirpoll i "This page was left blank intentionally"

Bjørnson/Leirpoll

bottom of page